بی مقدمه

 

بسمک یا الله

 قدیم ها اولین جمله ای که علم آموزان فرا می گرفتند و در خاطر حفظ می کردند این بود :

( اول العلم معرفت الجبار و آخرهُ تفویض امر اِلیَ الله )

ابتدا و آغاز علم معرفت خداوند جبار است و آخر آن واگذاری همه ی امور به اوست.

شاید این از نشانه ها و مشخصات دانایی و خرد ورزی است که دانشجو و طلبه ، در طی طریق علم و علم آموزی درباره ی خدایش معرفت پیدا کند ، بدو ایمان بیاورد ، او را خالق ،رازق، قادر ، علیم و غفار بشناسد و با اطمینان و اتکاء به خدای متعال همه ی امورش را به او واگذار کند و از او مدد بخواهد .

وقتی که من ، تو و همه ی ما از دریچه ی چشم مخلوق ِ ضعیف ِ محتاج و در همان حال در میدان آزمایش و نظارت داءمی خداوند به خودمان نگاه کنیم ، نوعی رفتار و کردار از خود بروز می دهیم و در مقابل وقتی از دریچه ی موجودی رها ، بی نیاز و بی صاحب به خودمان نگاه کنیم ، به نوعی دیگر

رفتار و سلوک می کنیم.

حیف که برخی اوقات یادمان می رود که روزی رسان اوست ، از همین رو به در و دیوار می کوبیم و در هوای کسب روزی هر حلال و حرامی را در هم می آمیزیم.

البته این روزی تنها شامل نان و آب نمی شود . هر چه به ما می رسد روزی است ، از علم و دانش و سلامتی گرفته تا به زبان آوردن نام خدا.

افسوس که گاهی اوقات با دست خودمان ، خودمان را از روزی طیب و طاهر دور می کنیم و درد و رنج و آلودگی و ظلم و بیداد را نصیب خود و دیگران می سازیم.

وقتی باور آورده باشیم که او علیم و حکیم است و از مادر مهربانتر ، در می یابیم هر جا که رویم در ملک او هستیم و هر چه بخوریم از سفره ی اوست و هم اوست که اینهمه روزی و نعمت را به ما ارزانی می دارد تا به سر منزل نور برسیم ، به روشنایی وسیع و بی پایانی که جانمان را سیراب کند.

راه مستقیم هم روزی است ، راهنما هم روزی است ، مقصد هم روزی است حتی اگر به آن اعتنا نکرده باشیم.

چه حیف که گاهی اوقات فکر می کنیم او که اینهمه روزی را فراهم کرده ما را رها می کند تا در بیابان برهوت گرفتار حادثه و درد و رنج شویم.

چطور ممکن است این محتاج ضعیف که دایره ی دید و توانش از جغرافیا و شعاع چند کیلومتر پیشتر نمی رود درباره ی همه ی راه و آینده و مقصدی که بخش عمدهاش خارج از درک و توانایی و دید اوست آگاهی کامل داشته باشد و یا بتواند درباره ی همه ی اجزایش اظهار نظر کند.

افسوس و صد افسوس که گاهی اوقات فکر می کنیم می توان بی دلیل و رفیق راه ، بی امام و دستگیر رفت.

اگر این نکته را زودتر می یافتیم ، زودتر می رسیدیم ، بدون آنکه قیمت سنگین تجربه کردن های فراوان را که خسارت زیادی هم در پی داشت پرداخته باشیم، آنهم در حالی که هیچ تضمینی برای « زنده بودن » تا فردا صبح هم وجود ندارد............

خدایا !! چنان که شایسته هست ما را در شناخت این منتظر بزرگ ، این مهربانتری مرد عالم یاری ده. آمین.

                         
نظرات 19 + ارسال نظر
یاس یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 08:39 ق.ظ http://yasekabud.persianblog.com

سلام...خب مثل اینکه اولبن نفری هستم که نظر می دم...مطالب خیلی خوبه...میلاد حضرت زهرا(س) رو تبریک عرض می کنم...به ما هم سر بزنید...خوشحال میشیم...یا زهرا

کامبیز یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 01:41 ب.ظ http://shorijeh.persianblog.com

سلام.خسته نباشید...///هرچه داریم از اوست///...میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) را به شما تبریک می گم.موفق و پیروز باشید.

ف.پ یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 05:42 ب.ظ http://1109.persianblog.com

سلام و عرض ادب ............آقای محترم بی نهایت از شما متشکرم . من روز جمعه خیلی دلتنگ بودم با خودم گفتم برم ببینم تو وبلاگ چه خبره... دیدم شما آقای محترم لطف کردید واقعاْ خوشحال شدم دیگه ندانستم دلتنگیم کجا رفت. دلم را شاد کردید خداوند همیشه مخصوصاْ در روز قیامت دلتان را شاد کند.آن روز کار داشتم نتوانستم ازتون تشکر کنم امروز به خدمتتان رسیدم از نوشته های زیبایتان استفاده کردم واقعاْ خداوند آشنایی با وبلاگ شما را به من روزی داده .از خداوند مهربانم . عزیز قلبم بی نهایت متشکرم. وضمناْ از شما خواهشمندم که هر چه پند و تجربه ای دارید برایم بنویسید البته اگر امکان دارد والا من دوست ندارم مزاحم کسی باشم .
من نمی دونم شما کی هستید ولی دلم می خواهد برایتان بگویم که تولد مادرتان حضرت زهرا مبارک باشد.
التماس دعا ...................یا سیدة النساء العالمین

حمیدرضا یکشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:22 ب.ظ http://zolal121.persianblog.com

بسمه‌تعالی. سلام داداش جووووووووووون، فرخنده میلاد مادر همه خوبی‌ها و پاکی‌ها حضرت فاطمه اطهر (س) رو به شما عزیز دلم بهترین شادباش و تبریک می‌گم. قربون صفا و محبت و معرفتت بشم. چقدر این متنی که نوشته بودی زیبا و زیرکانه بود ... «راه مستقیم هم روزی است ...» بخدا همینجا قلبم رو به قلبت و روحم رو به روح پاکت پیوند می‌زنم ... هرچی از نورانیت نوشتت بگم، کم گفتم، زدی تو هدف ... خدایا به ما توفیق درک و معرفت برتر عطا کن ... فدای صفا و مهربونیت برم. التماس دعا برادر من ... همیشه برترین باشی. به امید دیدار ... یا علی (ع).

مدرسه عشق دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 08:32 ق.ظ http://poorrezaei.persianblog.com

سلام. ممنون از اینکه به وبلاگم سرزدی. نظرتون در مورد تبادل لینک چیه؟ به هر حال منتظر انتقادات و پیشنهادات شما دوست عزیز هستم. =-=-= مدرسه عشق: بررسی و تحلیل اصول اعتقادی سیاسی اسلام=-=-=

الهدی دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 02:14 ب.ظ http://al-hodaa.persianblog.com

سلام.....ایام ولادت خانم زهرا .س.رو تبریک می گم....در مورد مطلبتون هم...واقعا یکی از بزرگترین معضلات مردم امروز همین هاست!!!من گاهی احساس می کنم که بعضی از ما از خدا هم طلبکاریم.....شاید دلیلش گم کردن اصل باشه..همونی که شما متذکر شدید.خدا خیرتون بده.یاعلی.ع.

مصطفی دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 02:22 ب.ظ http://mahdilove12.persianblog.com

سلام بر شما دوست عزیز....ای دل اگر نخواندت ره نبری به کوی او ...بی قدمش کجا توان ره ببری به سوی او...گر نروی بسوی او راست بگو کجاشوی...هرطرفی که بنگری ملک وی است و کوی او...جام وصبوی او منم قالی بوی منم...پیش من آی تا شوی جامه به رنگ و بوی او....تا که به گوش من رمز الست گفته است...هیچ برون نمی شود از دلم آرزوی او......موید باشید التماس دعا....

مارکو پلو دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 05:32 ب.ظ http://marko-poloo.persianblog.com/

سلام عزیز مهربون ! کجائی بابا دلمون یه ذره شده برات داداشی

سهیل دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:43 ب.ظ http://frind.blogsky.com

داداش سلام
من صاب وبلاگ اسلحم
ما به شما لینک دادیم چون ما هم عاشق مهدی)ع( هستیم دیگه
برادر جان منتظر لینک شما به وبلاگ اسلحه شناسیم

نازآفرین دوشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 08:29 ب.ظ http://parynaz2004.persianblog.com

سلام .من هم این عید بزرگ را به شما تبریک می گم .وبلاگ زیبایی دارید مخصوصا که با نام آقا امام زمان مزین شده است .خوشحال می شم با وبلاگ زیبای شما تبادل لینک داشته باشم.به امید اینکه از منتظران واقعی امام زمان باشیم یا علی

یاسین سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:07 ق.ظ http://yasin4263.persianblog.com

الهی آمین . سلام . میلاد حضرت زهرا مبارک . موفق باشی

کامپایوتر سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 03:13 ب.ظ http://2cu.persianblog.com

سلام - خوشبخت و عاقبت به خیر باشی

یک دوست سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 05:36 ب.ظ

سلامی به گرمی آفتاب عالمتاب ؛دست شما درد نکنه بخاطر وبلاگ خیلی خیلی خوبتون.انشاءا... همیشه درپناه حق موفق وپیروز باشید...
میلاد بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا مبارکباد...

تاج از فرق فلک برداشتن ...تاابدآن تاج برسر داشتن ...دربهشت آرزو راه یافتن ...هرنفس شهدی به ساغر داشتن...روزدرانواع نعمتهاوناز...شب بتی چون ماه دربرداشتن...جاودان دراوج قدرت زیستن...برتوارزانی که ماراخوشتراست......لذت یک لحظه مادرداشتن؛به امید فرج حضرت صاحب (عج)

موشکی و نظامی سه‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:44 ب.ظ http://rasanic.com/rocket

سلام علیکم /// میلاد با سعادت یگانه بانوی عالم بشریت ؛ حضرت فاطمه زهرا (س) را خدمت حضرت امام زمان (عج) و نایب بر حق ایشان آیت الله خامنه ای و کلیه شیعیان جهان بالاخص جنابعالی و خانواده محترم تبریک و تهنیت عرض می نمایم /// دلاور مارو هم از قلم نندازین //// برای تعجیل در فرج یوسف فاطمه صلوات

الهدی چهارشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 06:40 ب.ظ http://al-hodaa.persianblog.com

سلام......خسته نباشید.....عرض کنم که؛؛؛الهدی به روز شد.یاعلی.ع.

نشسته به راه چهارشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 07:54 ب.ظ http://jananemani.persianblog.com

سلام دوست گلم ! بالاخره چشممون به جمال این وبلاگ بعد از مدتها روشن شد ...... نمی دونم مشکل چی بود ..... به هر حال لذت بردم از مطالبش مثل همیشه !!

نای دل پنج‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 06:11 ب.ظ http://nayedel.persianblog.com

سلام .........امیدوارم موفق باشید ....و در پناه خدا مطالب زیبا و جالبی را بنویسید..یاحق

منتظر المهدی پنج‌شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 08:25 ب.ظ

بسم الله الذی لا اله الا هو
مـدعـی خــواست مــرا از تـو جـدا بنمـایـد
غافـل از ایـن کـه تـو آمیختـه بـا جـان منـی
دل و دیـن را بـه یکـی جلـوه ربـودی از مـن
نسپردم بـه کسی دل کـه تـو جانـان منـی
لحظه ای از تو جدائی به خدا هست محال
چون تـو روح من و دیـن من و ایمــان منـی

سلام ........... خیلی عالی .. فقط میتونم بگم آمین ...........
یه هفته ای خیلی دلم گرفته بود .. از فرصت تعطیلات تابستانی سوءاستفاده کردم رفتم جمکران .. جاتون واقعا خالی .. .. اونجا به یادتون بودم .. براتون دعا هم کردم .. البته اگه دعای این بنده رو سیاه قبول بشه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
.. فقط چند ساعتی که تو مسجد بودم دلم آروم گرفته بود پامو که گذاشتم بیرون دلتنگی دوباره اومد به سراغم .. برام دعا کن دوست مهربونم اینروزا خیلی پریشونم و محتاج دعای خیر بنده های خوب خدا ........ اللهم عجل لفرج مولانا صاحب الزمان(ع). ادرکنی یا ابا صالح المهدی .

حمید یکشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1383 ساعت 06:44 ب.ظ http://www.yaali110.persianblog.com

سلام
ممنونم
بازم بیا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد